Nieuw Zeeland, het land van het avontuur - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Roel Gun - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, het land van het avontuur - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Roel Gun - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, het land van het avontuur

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

20 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

al die mooie verhalen uit Australië eens wat afwisseling te geven, zijn we sinds de 5e maar eens lekker in Nieuw Zeeland gaan rondtoeren. De eerste 2 dagen hebben we in Auckland doorgebracht, waarna we met Stray een tour van 20 dagen door beide eilanden van NZ hebben. We hebben inmiddels het noordeiland alweer achter ons gelaten, waar we vele avonturen hebben beleefd. De eerste dag zijn we naar een strand geweest, waar het water op een halve meter onder de grond tot aan bijna het kookpunt wordt verhit door de aardwarmte. Zo origineel als de Kiwi's zijn, hebben ze dit strand 'hot water beach' genoemd. De tweede dag zijn we van de oostkust in één rit doorgereden naar de westkust, waar we een grandioze surfsessie hadden op, naar het schijnt, de langste golf ter wereld. Omdat Stray niet van stilzitten houdt, reizen we elke dag naar een nieuwe plek, die vaak nog mooier is dan de dag ervoor. Na een dag in een paar lijmsteengrotten met glowworms doorgebracht te hebben, sliepen we nog een nacht bij de Maori's, de originele bewoners van NZ. Hier hebben we in de avond vele dingen over hun cultuur geleerd en kregen we een cursus in de Hakka (wat is dát dan? Even op YouTube zoeken naar 'The All Blacks Hakka'en alles wordt duidelijk).

Om wat dieper in de natuur te duiken, zijn we uiteraard ook bij een grote boerderij genaamd 'The Blue Duck Farm' geweest, wat zo afgelegen is, dat de mobieltjes muisstil waren. Hier gaven ze het advies om een pittige, maar erg mooie hike te doen. Achteraf bleek dat ze daarmee ook echt een goed lastige hike bedoelden! Wandelpaden van nog geen meter breed, met aan beide kanten een afgrond van minstens 50 meter, om vervolgens zonder zekering nog even een stuk rots te beklimmen waren hier geen uitzondering. Maar zoals ze ons al beloofde, waren de uitzichten grandioos en was het een spectaculaire wandeling/beklimming. Uiteraard is een daggie op de boerderij geen daggie op de boerderij, als je geen kleiduif gaat schieten met een dikke 12mm shotgun! Met mijn perfecte hand-oog coördinatie wist ik nog zelfs 2 uit 10 te schieten, waar ik erg trots op was. Een kerel wist zelfs 10 uit 10 te schieten, om in de finale ronde met zijn verkeerde hand nog steeds de kleiduif aan gort te schieten.

Als afsluitende activiteit op het noorder eiland, hebben we met een flinke hike een vulkaan beklommen die naast Mount Doom van de LOTR lag. Helaas zat het weer ons deze dag erg tegen en konden we door de wind nog maar net blijven staan. Het zicht was vaak niet verder dan 10-20m, maar dat klaarde op de weg naar beneden gelukkig wel op. Om de dag goed af te sluiten zijn we toen maar met de hele groep de jacuzzi in gedoken om even lekker uit te rusten en op te warmen van de zware tocht.

Op het zuider eiland zijn we inmiddels al in het Abel Tasman national park geweest, wat echt het paradijs was. Eén en al stranden, alsof ze uit een tijdschrift zijn geknipt en het water zo blauw, dat je zou denken dat het uit de kraan komt. We konden het stiekem toch niet laten om toch maar weer even een brouwerij te bezoeken in de morgen, 4bier per uur met alleen het ontbijt is aardig zwaar kan ik je vertellen! De biertjes waren ook vele malen beter dan wat ik tot nu toe in Australië heb mogen drinken, dus die deden het aardig goed! De brouwerij was ook erg mooi, niet heel groot, maar modern en met een compleet restaurant/café erbij.

Je zou denken dat we nu wel zo'n beetje alles gedaan hebben in NZ, maar we zijn eigenlijk pas bet begonnen! voor de afwisseling op al het tropische weer zijn we ook maar even per heli naar de Frans Josef gletsjer gevlogen, om daar 3 uur met een gids door het ijs te hiken, echt helemaal te gek was dat! We moesten ook door een tunnel van ijs heen, die op het begin net groot genoeg was, om op handen en knieën er doorheen te klauteren. Natuurlijk konden we het niet laten om nog even met de ijsbijl op de foto te gaan. Maar na 3 maanden zon waren we die kou helemaal niet meer gewend, dus zijn we direct ma de landing regelrecht naar de hotpools gegaan, waar we heerlijk konden genieten van het paradijs waar we ons nu bevinden.

Hoe was de carnaval verder nog in Nederland? Want door al het reizen kunnen we helaas niet meer alle mooie foto's en verhalen op feestboek in de gaten houden...

• 20 Februari 2013 - 14:23

Stefan:

Hey Roel en Luuk,

Jullie zitten niet bepaald stil. Erg leuke activiteiten en Nieuw-Zeeland ziet er erg mooi uit. Nieuw-Zeeland trekt mij toch net wat meer dan Australië. Kleiduif schieten met een shotgun is ook gaaf, wat ik in de USA ook zeker ga proberen.

Leuk trouwens dat filmpje, moet je vaker doen ;)

Veel plezier verder!

Stefan

• 20 Februari 2013 - 19:06

Mama:

Hoi Boys,

Wat een mooie avonturen. het lijkt me een schitterende trip.Gelukkig hoef ik niet al die spannende dingen mee te maken zoals een helikoptervlucht enz. papa is wel jaloers.
    Hier gaat alles prima geniet nog lekker en tot bellen of mailen.
    veel liefs mama

• 21 Februari 2013 - 11:56

Dad And Mum:

hallo boys

er is iets met de server dus ik zie geen foto's. ik ga het thuis even op nieuw bekijken en lezen. carnaval hebben we voorbij laten gaan want wij zaten in Oostenrijk.
    ik log vanavond even opnieuw in

grtz pa

• 22 Februari 2013 - 17:17

Dad And Mum:

hallo boys,

spectaculair die bungee jump Roel, een mooi video filmpje gaaf om te zien de adem stokt even

grtz pa

• 23 Februari 2013 - 11:41

Wout:

Wat een verhalen weer gasten

!