Melbourne, Canberra en veel meer moois - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roel Gun - WaarBenJij.nu Melbourne, Canberra en veel meer moois - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roel Gun - WaarBenJij.nu

Melbourne, Canberra en veel meer moois

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

19 December 2012 | Australië, Sydney

Blogje Roel 16dec

En daar is hij dan, weer een van die verschrikkelijk spannende verhalen van die twee broertjes in de wildernis waar jullie al dagen op hebben moeten wachten (al wisten jullie het meeste waarschijnlijk al, als jullie Luuk z'n blog hebben gelezen)...
Mochten jullie enige rare woorden of spelvauten vinden in dit verhaal, dan geef ik de schuld zonder bezwaar aan de grandioze woordvoorspeller van de IPad.

Nadat we ons de eerste dag in Melbourne een beetje wegwijs hadden gemaakt en het parlementsgebouw hadden bezocht, zijn we de tweede dag naar het ACMI geweest, een centrum over de geschiedenis van (3D) film, foto's en games. Die avond spraken we weer een oude bekende uit Sydney, Henri uit Nederland, omdat het die avond pakjes avond was hebben we met 5 man maar een grote doos vol met flesjes bier gekocht om dit groots te vieren (hadden we toch nog een soort van pakje/cadeautje). De volgende dag weer vroeg op voor het ontbijt waar wij ons weer heerlijk fit voelde na zo'n lange nacht slaap. Omdat we hier in Australië niet echt veel sporten op wat lopen en fietsen na, hebben we om dat te compenseren een bezoekje gebracht aan de Melbourne cricketgrounds, waar zich een van de grootste stadions ter wereld bevind (+100.000 man). Omdat men dit nog niet groot genoeg vond hebben ze ook maar even het nationaal sport & olympisch museum er onder gebouwd. Na al dit moois konden wij het uiteraard niet laten om ook een dagje strand in ons schema te zetten. Die avond hebben we onze eerste paar wilde pinguïns gezien op St. Kilda pier, dit zijn de kleinste van de hele wereld! Helaas hebben we hier geen foto's van omdat we bij deze beestjes geen flitser mochten gebruiken en ze alleen na schemer te voorschijn komen, maar we konden ze bijna aanraken zo dichtbij kwamen ze.

Toen we wel een beetje al het moois in Melbourne hadden bezocht, bewonderd en gefotografeerd, zijn we voor 3 dagen naar Phillip Island gevlucht. Het hostel wat we hier hadden was de eerste dag zo leeg, dat we zelfs onze eigen kamer hadden! En alles leek daar echt gloedje nieuw, net een resort. De eerste dag hebben we op de heenweg zelf Emu's (soort struisvogels) en Walibi's (mini kangaroos) mogen voeren, al wou een emu graag ook een hapje van mijn hand. Gelukkig ben ik een zeer ervaren met wilde dieren en wist ik het wilde beest op tijd te temmen... De tweede dag zijn we met een tour over het eiland gegaan waar we nog vele koala's, kangaroos en zeehonden hebben gezien. Ook kwamen we weer een chocolade fabriek tegen en waren we langs een ouderwetse schapenboerderij gegaan waar ze allemaal demonstraties gaven. Als afsluiter van al dit moois mochten we met zonsondergang vele tientallen pinguïns het strand op zien komen om zich weer bij de vrouwtjes en chicks(de kids) te voegen. Helaas ook hier weer geen foto's omdat dat gevaarlijk was voor de beestjes. De laatste dag op het eiland hebben Luuk en ik eerst een fietstocht gemaakt van 3,5 uur door de wilde natuur waar we ook weer een kidney gespot hadden, erg mooie beestjes om te zien. Omdat Luuk helemaal uitgeput was na de tocht is hij maar gaan relaxen in het hostel. Ik kon het niet laten om zelf nog een hike te maken over het strand en de rotskust, waar zich een hele mooie rotsformatie bevind (the pinnacles). Toen ik hier aankwam kon ik een groot deel van het eiland zien, maar het indrukwekkendste vond ik nog wel dat ik helemaal niks van de bewoonde wereld meer kon zien, op het zandpaadje na waar ik op liep. Nadat ik hier enige tijd van het uitzicht had genoten, ben ik Luuk weer gezelschap gaan houden, waarna we die avond voor 1 dagje nog naar Melbourne gingen. Hier zaten we boven een Irish pub, en laten Luuk en ik het nou verschrikkelijk vervelend vinden om hier enige pintjes meester te maken. Helaas was het weer veelste gezellig en hadden we maar een nacht van 4 uur om daarna naar de hoofdstad te vertrekken.

Na een lange dag rijden hebben we in Canberra alle grote gebouwen bezocht: het parlementsgebouw, het oude parlementsgebouw (nu museum vd democratie), de war memorial en de Australian mint. De tweede dag hadden we het geluk dat we tijdens een flinke bui gingen schuilen op een plek waar een groep tennisvrienden (30man+aanhang) een BBQfeest hield, waar we direct bier en eten kregen aangeboden! Nadat we een tweede lunch en menig biertje hadden weggewerkt, kwam er toevallig nog een Nederlandse backpacker langs die ook uitgenodigd werd om mee te feesten. Toevallig bleek deze kerel in dezelfde kamer te verblijven als wij. Na het diner bij de BBQ gingen we even wat warme kleren in het hostel halen, waar we netjes werden gedropt met de auto door een mede feestganger. De Australiërs hadden via die andere backpacker gehoord dat er 2 Duitse meiden in onze kamer sliepen, die we dan ook maar mee moesten nemen. Omdat Luuk en ik de beroerdste niet zijn hebben we deze mee genomen naar het feest, waar we nog tot middernacht lekker hebben doorgetankt. Op een of andere manier krijgen we het altijd voor elkaar om heerlijk brak te zijn als we 's ochtends vroeg de bus moeten halen, en zo nu ook weer voor ons tweede bezoekje aan Sydney.
In Sydney zijn we bij de supermarkt onze 3e bekende tegen gekomen uit Nederland! Deze keer iemand van de HU.

Na anderhalve dag in Sydney zijn we doorgegaan naar de Blue Mountains, een gebergte op 2 uur treinen van Sydney dat bekend staat om zijn mooie natuur en die zijn naam dankt aan de blauwe gloed die er boven de bergen hangt. De eerste dag zijn we begonnen met een mooie hike langs de 3 sisters met vele mooie uitzichten. Hierna zijn we via de giant stairways afgedaald naar het dal. 900 traptreden en 400m lager zijn we de echte regenwouden weer ingedoken om mooie watervallen en natuur te bewonderen. Wat helaas zo jammer is aan zo'n beeldschone afdaling, is dat je ook weer omhoog moet. Hier hadden we een andere beeldschone trap/hike voor gevonden die langs/over een smalle rustige waterval liep. Op de terugweg weer langs allemaal mooie cliffs gelopen. Eenmaal thuis waren we weer helemaal uitgedroogd, omdat onze mond van al deze mooie uitzichten bleef open staan... Al zal de temperatuur ook wel hebben meegeholpen!
De tweede dag in de Blue Mountains hebben we wat rustiger aan gedaan en zijn we gestart met de stijlste trein ter wereld, 128% oftewel, 52 graden! naar het dal. Hier hebben we over en onder de Katoomba Falls gelopen en vervolgens weer een kabelbaantje omhoog gepakt. Om de dag af te sluiten zijn we nog in een gondeltje met een glazen vloer gestapt wat toch best wel mooi was om te zien!

Dat zijn weer onze sterke verhalen tot nu toe! Nu nog een paar daagjes Sydney, om vervolgens kerst en de jaarwisseling te vieren op een onbeschrijfelijk mooie afgelegen surfspot!

Wat wij ons nog wel afvragen: Is er de laatste weken nog veel gebeurd in Nederland en de rest vd wereld? Want wat het nieuws betreft krijgen we vaak niet veel meer binnen dan het weer van hier. We zijn ondertussen wel benieuwd of jullie nog wat beleefd hebben en of er nog mooie dingen aan zitten te komen!

Alvast een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar voor de mensen die ik niet meer spreek!

De twintravellers

• 19 December 2012 - 12:05

Sharon:

Hee Roel (en Luuk)!
    Super leuk om jullie verhalen te lezen :)
    Veel plezier en succes met het surfen!
    En uiteraard fijne feestdagen!
    xx

• 20 December 2012 - 18:04

Anja:

weer heerlijk om te lezen,krijg helemaal zin om toch ook nog maar een keer australie te gaan bezoeken
    fijne feestdagen en geniet van het surfen,
    groeten hans en anja

• 20 December 2012 - 21:07

Dad And Mum:

hallo boys,

jullie foto's van de kerstgroeten en een happy new year hangen op de binnenkant van de toilet deur zodat we jullie steeds kunnen bewonderen met jullie kerstmuts op.
    de twins van down under.
    we zien dat jullie de nieuwe prime minister zijn van australie in het parlement cq tweede kamer. we kijken zeer hoog tegen jullie aan; the bigs guys who have a lot of power!!!!!!!!!!!!!!!!
    jongens jullie reisverslagen zijn zeer leuk en levendig en jullie trips zijn super om te lezen; we genieten ervan en krijgen steeds meer zin om zelf ook maar even te boeken.
    we gaan wel eerst even op wintersport hans en ik in feb 2013 om weer even 4 dagen kilometers te maken.
    hopelijk kunnen we even skypen op de 1ste kerstdag als we met de hele familie zijn in Arnhem
    even afstemmen nog
    nou feestbeesten veel plezier

dad and mum

• 25 December 2012 - 12:47

Trees:

Hallo Roel,

We gaan zo naar oma en dan op naar Arnhem, jullie samen een hele goede kerst toegewenst en veel plezier maar dag lukt jullie wel zo te zien.Het is behoorlijk warm zo'n 10 graden.

Groet, Trees

• 02 Januari 2013 - 12:35

Edward:

Hoi Roel,

allereerst de allerbeste wensen voor 2013!
    Ik zie en lees dat jullie het buitengewoon naar jullie zin hebben.
    Leuk om te lezen.
    Ik wens jullie nog een hele mooie reis en goede gezondheid toe.

Groeten,

Edward Oorschot