Nog meer treinen, Adelaide & trips - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roel Gun - WaarBenJij.nu Nog meer treinen, Adelaide & trips - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roel Gun - WaarBenJij.nu

Nog meer treinen, Adelaide & trips

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

04 December 2012 | Australië, Adelaide

En daar is hij dan, de lang verwachte blog van het couchsurfen, Adelaide en een aantal onvergetelijke trips. We beginnen aardig ons draai te vinden in het backpackers en hebben intussen aardig de kneepjes van het vak geleerd.

Onze reis naar Adelaide was erg tof, de trein was veeeele Malé beter als de eerste. De ruimte per luxe ligstoel (net geen bed) was zo groot dat we met onze voeten niet eens de stoel voor ons konden raken. Na 4 uur vertraging (er stond ergens in de outback een trein met pech) zijn we 's Avonds vertrokken uit Sydney. We zijn eerst door de Blue Mountains gereden waar we helaas niks van konden zien, omdat het donker was... Wel zagen we in de bochten dat onze trein echt mega was (hij stond in 2 delen op het station door z'n lengte). De volgende dag heerlijk van het uitzicht genoten vanuit de trein (en de café wagon met goeie koffie). Onze Couchsurf host had voor de avond plannen om met ons naar een café met live muziek te gaan waar hij met vrienden had afgesproken, helaas kon hij niet wachten op ons (vertraging vd trein), omdat hij ook met vrienden ging. Hij was wel zo tof om voor ons zijn huis open te laten.
Daar gingen wij dus, aan de andere kant van de wereld, in n onbekende stad, bij een paar wildvreemden het huis in. Na een douche en een diner de lokale KFC lekker op 1 oor gegaan. De volgende dag erachter komen dat onze host alweer op ze werk zat... Wie? Weten we nog niet :p in ieder geval half 6 thuis zijn voor t eten. Die dag een beetje Adelaide verkend en 's Avonds een Australisch broodje kangaroo burger gegeten! Erg veel geleerd van Orod (onze host) en zijn vrouw.

Na 3 luxe nachtjes zijn we verhuist naar een leuk hostel, waarvan we werden opgepikt voor onze tours. Eerst nog wel zelf de rivier per GRATIS fiets verkent en de beroemde Haigs chocolade fabriek een bezoekje gebracht (homnomnom!)
Wat Luuk en mij vaak opvalt is dat we geregeld door mensen op straat worden aangesproken of we een tweeling zijn, wat erg leuke gesprekken met locals oplevert. Daardoor ook al verscheidene migranten van Nederland ontmoet.

27&28 nov zijn we naar kangaroo island geweest met een tour van zo'n 15 man. De trip was erg mooi en we hebben veel gezien en beleefd. Na aankomst op het eiland zijn we eerst naar een bijenboerderij, een uitkijkpost en een mooi strand geweest. Vervolgens zijn we met een gids op het strand zeehonden gaan bekijken, deze konden we soms tot wel 5 meter benaderen! Vervolgens in de middag hebben we eerst een soort mini woestijn met gigantische zandduinen bezocht waar we konden sandboarden op een soort houten bodyboards en snowboards. De snelheid en de hoogte maakte het echt kicken! Uiteraard door wat acrobatische kunsten van de gebroeders Gun konden we het zand tot 2 dagen na de trip nog in ons haar en oren vinden. Hierna lekker wezen kajakken wat nog een heel avontuur gaf bij het opruimen. In de avond hebben we al vele wilde kangaroos en koala's gespot.
De 2e dag weer vroeg uit de veren voor een hike door een soort diepe rivier bedding in de rotsen maar een prachtig strand. Vele dieren en planten zijn door de isolatie van het vaste land uniek, wat het allemaal erg bijzonder maakt. Smiddags weer andere zeehonden gezien (nieuwzeelandse als ik me niet vergis, de 1e dag Australische).

Na een dagje in Adelaide met een kort bezoek aan het maritiem museum zijn we de 30e naar Barosso valley gegaan om eens een dagje lekker allemaal wijnen te proeven. Na een kort bezoek aan een winkel van allemaal houten speelgoed zijn we eerst naar een speciale dam gegaan welke ook wel de 'wispering wall' wordt genoemd. Voor de gene die enig woordje Engels spreken snappen misschien al wat de dam kan. Door aan beide zijkanten van de dam te staan, konden Luuk en ik, terwijl we 100m uit elkaar stonden, zonder onze stem te verheffen duidelijk met elkaar praten, alsof we naast elkaar stonden. Sommige Brazilianen die mee waren en niet goed hadden geluisterd naar de guide gingen uit hun dak omdat ze dachten dat wij een soort gave hadden, wat het allemaal nog wat mooier maakte (later uitgelegd dat tweelingen niet duivels zij en dat we geen bovennatuurlijke communicatiegave hadden).
De eerste wijnboer was de welbekende wiliams creek, waar we de eerste 5 wijnen in hoog tempo geserveerd kregen. Vervolgens een van de weinige wijnboeren bezocht die nog door 1 familie gerund wordt. Na een stevige BBQ nog 2 wijnboeren aangedaan waar we ook de nodige info over het hele wijnproces kregen met een mooie rondleiding.
Enigszins afgevuld lekker naar huis gegaan om de volgende morgen weer vroeg opgepikt te worden voor de Great Ocean Road en de Grampians.

De laatste trip bij Groovy Grapes begon met een rit van 6 uur tot de lunch. Vervolgens tot in de middag door gereden voor we in de Grampians terecht kwamen, een belangrijk gebied/gebergte voor de aboriginals. Hier hebben we een aantal mooie plekken bezocht en onze eerste nacht na een overheerlijk biertje bij een warm haardvuurtje doorgebracht, duidelijk een verschrikkelijk zwaar leven hier... De volgende morgen snel weer op pad voor een pittige hike naar een bergtop voor een aantal hele mooie uitzichten. Het was toen helaas wat fris door de regen, maar zoals een verstandig Nederlander had ik een korte broek aan en geen regenjas bij me. Na de hike zijn we gaan lunchen in een oude vulkaan met een aantal wilde struisvogels. En daar was ie dan uiteindelijk: de Great Ocean Road! Die middag vele stops gemaakt bij de London Bridge, een soort uitgesleten eilandjes bij de kliffen, een soort kloven die in zee uitlopen en natuurlijk als afsluiter van de dag de 12 apostelen. Omdat ons hostel die nacht daar dicht bij lag hebben we als diner pizza bij ondergaande zon bij de 12 apostelen gegeten, iets wat we waarschijnlijk niet vaak meer zullen doen. Leuk klein feitje: van de 12 stuks staan er nog maar 8, omdat de resterende 4 door de wilde zee en wind in het verleden zijn omgevallen/ingestort.

Onze laatste dag van de trip hebben we nog vele mooie plekken en dorpjes langs de GOR aangedaan, waarvan er eentje toch wel heel bijzonder was. We mochten hier 'wilde' papegaaien gaan voeren. Deze kwamen gewoon vrolijk met 3 tegelijk op je hoofd en armen zitten om dan rustig uit je handje te gaan eten. Omdat dit natuurlijk nog niet bijzonder genoeg was, kwamen we hier wonder boven wonder een oud buurmeisje uit onze straat tegen: Saskia de Haan. Dat is dus al bekende nummer 2 uit Wijk in nog geen 4 weken tijd! Eens zien hoe hoog de teller gaat oplopen tijdens de hele trip.

'S Avonds aangekomen in ons hostel waar ook onze tourguide en de helft van de andere mensen vd tour verbleef (nog steeds een aantal) als afterparty nog even snel een biertje in de kroeg om de hoek gepakt, waarna we allen doodop ons bedje inkropen.

Vanochtend een leuke free guide walking tour gedaan door het centrum van Melbourne, waarna we in de middag een hele leuke rondleiding door het parlementhouse van Victoria hebben gehad, waar we ook even op de stoelen van de ministers mogen zitten.

Nou dat was hem dan weer! Ik ga nog even proberen de foto's online te krijgen, dus die volgen spoedig.

De volgende mooie verhalen zullen spoedig volgen, want de komende weken staan Melbourne, Philip Island, Canberra, de Blue Mountains en Sydney op de planning.

Ik heb vernomen dat de eerste sneeuw in de Nederlanden al is gevallen en dat de vorst ook al duidelijk aanwezig is. Bij deze wil ik jullie daarmee veel sterkte wensen maar natuurlijk ook veel sneeuwpret en laten we hopen dat er dit jaar een elfstedentocht in zit! Veel plezier met pakjes avond morgen.

Uw reisverhalenproducent: twintravel

• 04 December 2012 - 12:31

Mama:

Wat een prachtige verhalen.Ik geloof wel dat jullie lekker aan het genieten zijn.Morgen 5 dec. pakjes avond met z'n drietjes dat is wel even wennen.Het sneeuwt hier inderdaad al een klein beetje.Het is wel toevallig dat je Saskia al tegen bent gekomen.Ik wens jullie weer veel plezier en we skype in het weekend .
    liefs mama

• 04 December 2012 - 18:40

Trees:

Goh wat toevallig is dat de tweede al uit Wijk bij Duurstede die jullie tegenkomen? Jullie foto's spreken boekdelen, wat een prachtige natuur. Jullie zitten daar wel goed hoor. Hier gaan we voorzichtig de winter tegemoet. Geniet ze en jullie gaan vast nog heel veel meemaken.

Groetjes, Trees

• 04 December 2012 - 20:24

Wout:

Broertjes,

Wat een geweldige verhalen weer! Veel foto's komen bekend voor dat is erg grappig! Met name de papegaaien kan ik me nog goed herinneren;) en natuurlijk die vette geluidsdam. Ongelooflijk! Gelukkig hebben jullie met Sandboarden geen hap zand genomen, dat vond ik wat minder:P. Volgens mij had je trouwens iets teveel wijn gedronken toen je dit bericht schreef want williams creek is Jacobs Creek;). By de way op Phillip Island zit nog wel een aardige dierentuin/wildpark, of gingen jullie daar al heen?

See you later mates en fijne sinterklaas je grote broer

• 04 December 2012 - 21:19

Anne-Marie:

Wat een leuk reisverslag, voelt alsof ik er bij ben. Nou ja, niet echt natuurlijk, maar ik zou er wel bij willen zijn om het ook allemaal mee te maken. Kom je ook gezellige backpackers van 50+ tegen of is dat not done? MIsschien iets voor je moeder en mij?

Goede reis nog verder.

groet,
    Anne-Marie Westdorp

• 05 December 2012 - 17:48

Dad And Mum:

Hallo boys,

een aardig treinreisje van 20 uur geloof ik dus een giga afstand van 1700 km of zo is niet niks. jullie hebben in een paar weken al vele duizenden kilometers te pakken. zijn afstanden die wij in Nederland niet kennen. wel bijzonder dat mensen voor wild vreemden hun huis open laten en je er al een dag vertoeft zonder elkaar te zien ik denk niet dat wij dat in Nederland zouden doen; zeker niet je huis openlaten. dat kunnen wij ons niet meer voorstellen hoewel we dat vroeger in schalkwijk ook deden maar dan praat je over 40 jaar geleden. nog chocolade gegeten in de fabriek??
    kangaroo island klinkt goed boys en gave foto van dat zandboarden, verbaasd me dat het niet te stroef is en je zo hard gaat.
    20 wijnen proeven (en niet door slikken) geeft wel gezelligheid dat geloven we wel maar wat wout zegt Roel je hebt de verkeerde naam onthouden ''jacob creek'''dus toch allebei dronken.
    ik had die gasten van brazilianen in de waan gelaten boys dat jullie whispering devils waren dat lijkt me wel wat met magische krachten.
    hebben jullie de aboriginals zelf ook gesproken? dat lees ik niet echt?
    je buurmeisje tegenkomen 20.000 km verderop en de 2de wijkenaar is ook wel zeer bijzonder.

nou boys we skypen zaterdag weer
    grtz dad and mum

• 07 December 2012 - 17:08

Arry En Ruud:

Hallo Roel en Luuk,

Wij zijn zus en zwager van Jan en Nelleke.

We gaan jullie volgen omdat we het Australiegevoel weer in jullie verslagen kunnen herkennen en proeven. Zo zuidelijk als jullie zijn gegaan zijn wij niet gekomen maar Sydney en Brisbane hebben we ook bezocht. De GOR staat nog op ons verlanglijstje.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.Volgens ons houden jullie er een aardig gevuld programma op na? Gelijk heb je. Zoveel mogelijk zien en meemaken.
    Grappig is het om al die Australische dieren weer te zien. We horen de papegaaien als het ware zo weer in ons oor krijsen.......en de kookaburra al gespot?
    De relaxte sfeer is volgens ons verslavend- dus pas op.
    Aardige afstanden kennen ze daar op dat continentje, niet?

Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Groet, Arry en Ruud

• 08 December 2012 - 02:35

Roel:

Heej daar! Bedankt voor alle leuke reacties!
    We zijn inderdaad al 2 bekende uit Wijk tegen gekomen, echt ongelofelijk toeval! Als we 16-23dec in Sydney zijn zien we Rick waarschijnlijk ook nog (slinger songwriter uit wijk/A'dam). Hier in Melbourne alweer vele bekende van onze trip tegen gekomen.

Idd Jacobs creek, zal waarschijnlijk door de vele feest avondjes komen en we maken hier zoveel mee, dat het moeilijk is alles te onthouden. Eergisteren een BBQ in een ander hostel gecrasht en gister wilde penguins gezien! Op de terugweg naar het hostel hadden ze een projectmapping show op de stateslibary gemaakt met een kerstthema, heel erg vet. Voor de gene die niet weten wat het is zouden het op YouTube even moeten opzoeken. Nog geen 100m verder was een goochelaar op straat een hele goeie show aan het weggeven van een half uur. Eigenlijk was het ook een halve cabaretier, dus we lagen de hele tijd in een deuk. Vandaag 35-37 graden, dus we doen maar even rustig aan.

Phillip island gaan we morgen voor 2 nachtjes heen, we hebben daar ook een kleine tour geboekt.

Wat betreft de 50+ backpackers, ze zijn er wel, maar erg zeldzaam! Ik denk dat die vooral een eigen camper huren of lekker de hotelletjes pakken.

We hebben in de chocolade fabriek wat chocola geprobeerd, maar niet heel veel, omdat de prijzen wat Australisch zijn daar :-p de echte aboriginals hebben we nog niet gesproken, maar gister wel met wat locals op de pier een potje gekaart (ze kende klootzakken! Maar dan in het Engels).

We hebben de kookaburra nog niet gespot, maar wel vele andere wilde dieren! En die relaxte sfeer hebben we al gauw kunnen oppikken, op dat gebied zijn we al perfect ingeburgerd.

We zagen net op spitsnieuws al dikke pakken sneeuw en zware vorst, zijn de schaatsen alweer uit de kasten gehaald?

• 16 December 2012 - 10:53

Anja Vd Vliet:

heerlijk om jullie verslagen te lezen ,sommige dngen zijn zo herkenbaar krijgen weer helemaal het \australie gevoel terug .bij die rots op kangeroo eiland hebben wij ook foto"s staan maken en bij de de zeehonden mooi is dat he'
    veel plezier op jullie verdere reis en we blijven jullie volgen
    groeten hans en anja